In een eerder blog hebben we het al gehad hoe gezond sushi nou eigenlijk is. Wat de sushi voornamelijk heel erg gezond maakt is zeewier. Zeewier is de verzamelnaam van algensoorten die leven in zout water. Zeewier zit boordevol vitamines en eiwitten. Voor sushi wordt meestal gebruik gemaakt van Nori.

Wat is Nori
Nori wordt net al papier fijngemalen en samengeperst. De zeewier wordt platgedrukt en op die manier gedroogd. Hierdoor ontstaan de dunne zeewier-vellen. De kleur en kwaliteit kan verschillen, doordat er van verschillende zeewier gebruik wordt gemaakt. Wel behoren deze zeewiersoorten allemaal tot dezelfde familie, de Porphyra.

Nori

Waarom is zeewier zo gezond?
Onderzoek heeft uitgewezen dat zeewier onder andere helpt tegen veroudering, overgewicht en een te hoog cholesterolgehalte. Zeewier zelf bevat weinig calorieën, maar daarentegen wel heel veel voedingsstoffen. Zeewier is rijk aan ijzer, vitamine B, magnesium, jodium en ijzer. Hierdoor is zeewier onder andere goed voor:

  • De spijsvertering: zeewier schijnt de darmwand te beschermen. Hierdoor worden voedingsstoffen beter opgenomen.
  • Detoxen: zeewier ondersteunt het verwijderen van giftige stoffen in je lichaam. Zeewier helpt bij het afbreken van bijvoorbeeld toxinen en zware metalen.
  • Tegen hart- en vaatziekten: zeewier kan de bloeddruk verlagen. Hiermee loop je minder kans op hart- en vaatziekten.
  • Goed voor de schildklier: er zijn veel mensen waarbij de schildklier niet goed werkt. Zeewier bevordert de werking van de schildklier.

Daarnaast is zeewier natuurlijk ook erg lekker. Zeker in combinatie met sushi. Benieuwd naar de smaak van dit zeewier? Dankzij het all you can eat concept van Shabu Shabu geniet je onbeperkt van onze overheerlijke sushi!